Season 1 | Episode 8 | Christon Kloosterboer (muzikant & producer) Een paar jaar geleden mocht ik op het EK 3x3 Basketball in Amsterdam een celebrity game spelen. Mijn deelname betekende ietwat een inflatie van het begrip ‘celebrity’, maar dat mocht de pret niet drukken. Een potje basketball is een potje basketball. Ik zat in het team met Christon Kloosterboer, een multi-instrumentale producer en singer/songwriter -kwam ooit ver in Idols en zat in de band Rigby- en dankzij basketbal bleef het contact. Goede schutters, die moet je altijd te vriend houden. Via Instagram zag ik dat Christon als producer veel muziek maakt. Veel verschillende soorten stijlen muziek ook. Nu heb ik altijd bewondering gehad voor muzikanten, maar zelf totaal geen verstand van muziek maken. Kortom, de ideale situatie om Christon te vragen of ik hem mocht interviewen over het creatieve proces achter het componeren. En dat mocht. Sixtijnse kapel en gratis komkommers Zoals elke editie van deze interviewreeks over creativiteit begin ik ook deze met de vraag waarvan Christon zou willen dat mensen hem kennen. “Ja, nou ja, het mooiste zou zijn als mensen me kennen van het schilderen van de Sixtijnse kapel, maar die heb ik niet geschilderd, he”, antwoordt Christon droog. Dan, na even nadenken, een misschien nog wel verrassender antwoord. “Van mijn gave moestuin. Nee, echt. Ik heb een moestuin. Tomaten en courgettes, en zo. Ik ben er ook zo serieus mee, dat mijn vrienden me er om uitlachen. Maar wel gewoon om gratis komkommers vragen, dat dan weer wel.” “Als ik me verlies in de flow van het muziek maken met toffe mensen ben ik echt gelukkig.” In de rivier springen De meeste creatievelingen die ik interview, weten niet precies hoe een idee ontstaat in hun hoofd. Meestal is het er ineens. “Dat proces analyseer ik bewust niet”, geeft Christon aan. “Ik doe maar wat, eigenlijk. Ik zie het zo: ergens op de achtergrond stroomt constant een rivier vol ideeën, daar heb ik geen controle over. Dat die rivier er altijd is, maakt me soms onrustig. Maar het betekent ook dat als ik met een project bezig ben, ik een legitieme reden heb om in die rivier te springen en de ideeën er uit te vissen.” “Ik geloof niet in een writer’s block: net als een bakker altijd brood kan bakken kun je altijd aan de slag, dingen gaan maken en die flow opzoeken van die rivier. Ik ben daarin toch ook gewoon een beetje een boerenlul. Je kunt er altijd iets van maken, denk ik dan, als je maar in staat bent om je inner-critic uit te schakelen. Knopen durven doorhakken en gaan.” “Bij mij draait hetzelfde creatieve motortje, ongeacht het genre.” Creatief zijn vereist lef, omdat je iets waar je wat van jezelf hebt in gestopt de wereld in stuurt. Alsof je je ballen op een aambeeld legt en een zware hamer aan het publiek geeft. Christon kent de symptomen. “Soms merk je dat artiesten blijven zeuren over details die nergens over gaan, dan is het issue vaak dat ze hun werk niet durven los te laten in de wereld. Ik had dat zelf met de cover van mijn boek. Ik had dat ontwerpproces nog nooit meegemaakt, was daarin erg onzeker en dus bleef ik hangen in mierenneukerij, omdat ik allerlei onbelangrijke details tot een heel groot issue maakte. Ach, wat is het cliché ook alweer? Het kunstwerk is nooit klaar, maar het verlaat je. Zoiets toch?” Een labrador Christon is niet alleen multi-instrumenteel, hij is als producer ook actief in allerlei soorten muziekgenres. Van hardstyle tot singer-songwriter, van succesvolle kandidaten van The Voice tot rappers. “Ik ben een labrador, ik vind alles leuk”, zegt hij lachend. “Je hebt ook puristen, die zich echt vastbijten in één genre. Maar bij mij draait hetzelfde creatieve motortje, ongeacht het genre. Je ziet daardoor ook de overlap. Bij hardstyle leg je de rauwe emotie bloot, bij een gevoelige singer-songwriter wordt die emotie juist iets heel kwetsbaars.” “Genre is ondergeschikt voor mij”, gaat Christon verder. “Ik vind het veel belangrijker om samen met de artiest iets vets te maken. Kijk, ik haat ‘authenticiteit’ als platgetrapte commerciële term, maar als producer ben ik wel op zoek naar dat principe. Als er niks is, nog geen noot op papier, dan zoek ik eerst waar de artiest voor staat, wat hij of zij tof vindt en waar we allebei enthousiast over zijn. Soms ben ik daarin eigenwijs en ga ik lijnrecht in tegen de briefing van managers en platenlabels. Niet omdat ik de waarheid in pacht heb, maar ik weet wel wat ik tof vindt. En omdat het op de lange termijn voor de artiest ook veel belangrijker is om te doen wat hij of zij vet vindt. Ik ben dienend in dat proces.” “Ik geloof niet in een writer’s block.” “Ik ga mezelf echt geen psycholoog noemen, maar het is soms bijna therapie als je aan de slag gaat tijdens een songwriting sessie. Eigenlijk wil ik de artiest helpen om zijn eigen constant stromende rivier vol ideeën te vinden en hem of haar daar naar toe bewegen. Als ik een liedje maak voor mezelf, of bijvoorbeeld het boek dat ik aan het schrijven ben, dan heb ik totale vrijheid en ben ik niet gebonden aan de artiest. Maar ik vind juist die zoektocht samen met de ander leuk en veel interessanter. Je bent dat bezig met verschillende karakters, talenten en zelfs culturen. Een artiest in Zweden pakt het weer heel anders aan dan in Nashville. Laatst werkte ik in Londen, dan moet je met je gekke Nederlandse accent eerst wat obscure hippe referenties maken voordat ze je vertrouwen. Dat proces vind ik te gek.” Boeken en Franse terrassen Waar zou jij Christon tegen kunnen komen? Op heel plekken. In het voorjaar verschijnt het boek van Christon, waar hij momenteel een soundtrack voor aan het componeren is. “Vind ik tof om te maken, maar ik merk wel dat een soundtrack componeren van zo’n drieënhalf uur een flinke opgave is.” "Ik haat ‘authenticiteit’ als platgetrapte commerciële term, maar als producer ben ik wel op zoek naar dat principe.” Ook qua muziek is Christon meer aanwezig dan je misschien zou denken. Check maar zijn Spotify-lijst met zijn projecten. Momenteel is er net een project afgerond van de producer Christon dat heel lekker op hitlijsten in diverse landen. “Ik zat met Mathieu Koss op het terras bij zijn ouders in Frankrijk en daar hebben we het nummer gemaakt. Het gaat echt over zijn jeugd en de nostalgie die hij daarbij voelt. Later kwam Aloe Blacc erbij en dat werd “Never Growing Up”. Nu is het verhaal van Mathieu echt een hit geworden, maar ik vind het vooral een voorbeeld van zo’n mooi project waar ik gelukkig van word. Flow Halverwege ons gesprek noemt Christon het boek Flow van Mihaly Csikszentmihalyi. “Dat boek heeft mij wel geholpen op het gebied van creativiteit”, zegt Christon. “Voorkom de automatische piloot en probeer zoveel mogelijk de flow te vinden in wat je doet. Iedereen denkt dat geluk zit in ontspannen langs de kant van het zwembad zitten met een daiquiri in je hand, maar dat is vaak juist het moment dat al die neurotische gedachten en stress in je opkomen. Althans, bij mij wel. Pas als ik me verlies in de flow van het muziek maken met toffe mensen ben ik echt gelukkig.” Er zijn zoveel creatieve mensen op deze planeet. Misschien wel meer dan zeven miljard. Elke vrijdag (misschien binnenkort donderdag) plaats ik hier een interview met iemand die ik tof vind qua creativiteit. Dat noem ik Happy Creatives, omdat deze mensen allemaal gemeen hebben dat ze anderen blij maken.
Vorige edities van Happy Creatives:
Dit artikel verscheen eerder op mijn LinkedIn-pagina. Foto: 📷Marijn Smulders (crop) Comments are closed.
|
BlogAls ik ideeën heb, waar dan ook over, schrijf ik het hier op. Archief
September 2019
Tags |