Gefeliciteerd! Je werkt bij een uitgeverij! Echt waar. Ook al staat er op je visitekaartje dat je werkt bij een IT-bedrijf. Of bij een architectenbureau. Of een kwekerij. Of slagerij. Boerderij. Je werkt sowieso ook bij een uitgeverij. Want in 2019 is elk bedrijf een uitgeverij, ook al weet niet elk bedrijf dat zelf al. Wat doet een uitgeverij? Een uitgeverij publiceert verhalen. Tekst, video, foto’s, flyers, overal verhalen. Of iets dat ver weg lijkt op verhalen. Uitgeverijen brengen constant informatie over. In tijdschriften of via hun online kanalen. In boeken of andere tekstdragers. Dat is exact wat elk ander bedrijf tegenwoordig ook doet, tegenwoordig: verhalen publiceren. Soms zonder dat ze er erg in hebben. Leuke foto!
Elk bedrijf vertelt verhalen over hun waarden, hun wereldbeeld, datgene waar ze in geloven, of over hun product of diensten, het personeel (hey, leuke foto van je personeelsfeestje op de Facebookpagina!) of over relaties met klanten. Wist je dat er in Nederland zo’n 2.000 dagbladen, publieksbladen en vakbladen zijn van echte uitgeverijen en maar liefst 11.000 bedrijfsmedia die door bedrijven worden gemaakt? Wist ik ook niet, maar Wikipedia zegt het. Voor elk tijdschrift dat je uit het schap van je supermarkt trekt, zijn er dus minimaal vijf bedrijfs- en relatiebladen die door bedrijven worden gemaakt. Reducktie Jouw bedrijf is een uitgeverij, met diverse publicatiekanalen. Je hebt als bedrijf niet alleen communicatiemensen en marketinglui nodig, maar ook een publisher. Of in ieder geval iemand die als een publisher of hoofdredacteur kan denken binnen je communicatie- en marketingteam. Iemand die structureel goede verhalen kan ontdekken en -nog belangrijker- die verhalen op een goede manier kan vertellen, op het juiste moment. Die geen social media kanaal ziet, of een nieuwsbrief, reclamefolder of een visitekaartje, maar publicaties die gevuld moeten worden. Voor de deadline, want de lezers en kijkers van die publicaties hebben verwachtingen. Als de Donald Duck met willekeurige tussenpozen op de mat zou vallen, al naar gelang wanneer de reducktie 'zin en idee' heeft voor een vulling van het blaadje, dan zou het tijdschrift lang niet zo populair zijn. Weekendbijlage Een social media kanaal is een publicatie zoals een tijdschrift een publicatie is, je nieuwsbrief kan net zo goed als de weekendbijlage van je favoriete krant zijn als je er als een publisher naar kijkt. En zelfs dat visitekaartje biedt (enigszins beperkte) mogelijkheden om je uitgevers-skills te showen. Je bent een uitgeverij, vul je contentkanalen doelmatig en structureel met de verhalen die bij jouw bedrijf passen en vind publicaties voor je bedrijf die bij jouw verhalen passen. CorHospes je bedrijf! Verhalen over je bedrijf, product of dienst vertellen op een manier dat de ontvanger denkt “hey, dit is een goed verhaal" is overigens niet makkelijk. Je hebt iemand nodig die een potentieel goed verhaal kan scheiden van een potentieel heel suf verhaal. En weet hoe het verhaal het beste verteld kan worden, via welk kanaal of kanalen en hoe dat allemaal vormgegeven moet worden. Als je daar meer over wilt leren, adviseer ik je vooral om Cor Hospes te volgen op LinkedIn en je te abonneren op zijn nieuwsbrief. Die man is de kapitein James Cook van het ontdekken van verhalen. En? Hoe is het om bij een uitgeverij te werken? (Foto: Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Alpha Stock Images) Comments are closed.
|
BlogAls ik ideeën heb, waar dan ook over, schrijf ik het hier op. Archief
September 2019
Tags |