Season 1 | Episode 6 | Janna Avezaat (Brand Manager & Showdesigner) Heb je wel eens een eindshow gezien op een groot dancefestival? Epische teksten, muziek die naar een climax werkt, lasers, video, lichten en pyro, het zijn complexe kunstwerken waar podium, licht, geluid en allerlei effecten in harmonie samenwerken. Iemand verzint dat, bedenkt de thema’s en knoopt alles aan elkaar. Janna Avezaat is zo iemand. Met het team van B2S is ze verantwoordelijk voor feesten als Decibel outdoor, Pussy lounge en Hard Bass. Eén van haar taken is het ontwerp, de productie en de regie van de shows op de grote podia. Aangezien ik B2S af en toe voorzie van creatieve input, gaf me dat mooi de gelegenheid om Janna te vragen hoe zo’n gigantische show tot stand komt. "De uitdaging zit er juist in dat je een verhaal vertelt en een boodschap overbrengt met zo’n show" Maar eerst, voor degene die geen idee hebben hoe zo’n show eruit ziet, is hier de eindshow van de zaterdagavond van de laatste editie van Decibel outdoor. Zoals elk interview begin ik ook deze met de vraag waarvan Janna wil dat mensen haar kennen. “Nou, dat is best dubbel”, antwoordt ze. “Ik sta bewust op de achtergrond, want die shows moeten voor zichzelf spreken. Dat is het allerbelangrijkste. Maar als iemand mijn shows kent en ze weten dat ik daar een rol in speel, dan is het wel tof als dingen dan op hun plek vallen. Ik stop er echt mijn ziel en zaligheid in.” Live as loud as you can Begin er maar eens aan, zo’n show met die honderden stuks vuurwerk, lasers, lampen, fonteinen en acteurs tot op de beat nauwkeurig componeren. Hoe bouw je zoiets op? “We werken met een meerjarenplan”, legt Janna uit. “LIVE LOUD, dat is ons motto. Haal alles uit het leven wat erin zit. We benaderden dat motto deze editie vanuit een religieuze beleving, dus dat is het startpunt.” "Je moet elkaar echt snappen en aanvoelen om zoiets te creëren" “Kijk, willekeurige tracks aan elkaar plakken, dat is niet zo heel erg moeilijk. De uitdaging zit er juist in dat je een verhaal vertelt en een boodschap overbrengt met zo’n show”, gaat Janna enthousiast verder. “Ik werk ergens naartoe, ook al is het soms frustrerend als je tegen de kaders aanloopt die je zelf hebt gekozen. Maar goed, ik geloof heilig dat creativiteit zowel voeding als een doel nodig heeft. Door die kaders weet je of je ideeën goed zijn en kun je het naar een hoger niveau tillen.” “Mijn ideeën doe ik meestal op door muziek te luisteren. Niet alleen de hardere stijlen, trouwens. Zeker niet. Als je mijn Spotify-geschiedenis bekijkt, denk je echt ‘what the fuck’. De ene keer krijg ik ingevingen door klassieke muziek, de andere keer haal ik veel inspiratie uit de diepere boodschappen en concepten die in sommige hardstyle-nummers zit. Maar ook in het dagelijks leven zijn er constant prikkels, het broeit constant bij mij als ik naar een show toe werk.” Elk detail telt Er is een thema, er zijn ideeën, hoe ga je die dan concreet vormgeven? “Het begint altijd met de big picture. Wat is de boodschap en de look&feel. Hoe kan ik dat met een stagedesign vertalen naar een show? Op dat moment werkt het team diverse schetsen uit. Daar rolt dan een definitief stage & showdesign uit. Wanneer dat klaar is begint het creatieproces van de show zelf met de teksten. Dus de voice-over die je hoort. Daarmee vertel ik het verhaal. Tijdens de opnames met de vocalisten ben ik veel aan het bijsturen zodat alles precies klinkt en aansluit op de visie die ik heb. Daarna begint de productie van de audio waarin de teksten worden geïntegreerd en het samenstellen van de tracks. Gelukkig heb ik een hele goede klik met een paar fantastische audioproducenten, want het is echt een grote uitdaging om tegelijkertijd het grote verhaal te vertellen, de juiste sfeer neer te zetten en ook nog eens een wreed muziekstuk te maken. Je moet elkaar echt snappen en aanvoelen om zoiets te creëren.” "Als je jezelf zou feliciteren met een score van honderd procent, dan streef je niet meer naar dat volgende niveau" “Dan heb je de audio, je hebt een look & feel, je hebt je story en je selectie van tracks, dus vanaf dat punt kunnen we de show verder gaan uitschrijven”, gaat Janna verder. “Samen met mijn co-designer werken we de effecten uit. Hij schrijft vervolgens alles op de minuut uit, voor elke discipline. Best een monsterklus. Het is een lang proces, waarin we allebei kritisch zijn, maar meestal wel op één lijn denken, elkaar uitdagen en scherp houden. En door onze ervaring merken we vaak intuïtief wel aan tracks of er bijvoorbeeld pyro op moet, of juist lasers.” “De schets van het podium vloeit voort uit de creatieve visie, die we ook vertalen in show. Bij de verdere uitwerking vormt het stagedesign de basis. Dat heeft te maken met de technische haalbaarheid. Het podium wordt, vanwege de productie, al vroeg in het creatieve proces ontworpen, dus dat is net als je thema een kader waarbinnen je moet werken. De keuze waar welke lampen komen, hoeveel pyro je kwijt kunt en wat de beste laser set-up is voor zo’n podium is al bepaald als je aan de scripting begint. Als dan tijdens het schrijven van het script alles op zijn plek valt, dan klopt je voortraject. Zo niet, dan zit er dus ergens in die lange creative chain iets dat niet klopt. Daarom hecht ik veel waarde aan de creatieve input van iedereen die aan de show werkt, elk detail is belangrijk.” Er moet een strik omheen Een show als Decibel Outdoor, waar veel bezoekers een jaar naar uitleven, is de Champions League onder showdesigns. Dat betekent dat Janna en haar team regelmatig creatief moeten zijn onder grote druk. “Ja, dat hoort erbij”, zegt Janna lachend. “Maar het creatieve proces verschilt wel flink in de verschillende stadia. Het schrijven van die eerste teksten zit lang in mijn hoofd. Het werkt het beste als ik op een gegeven moment mezelf een schop onder mijn reet geef en een avond of nacht met een glas wijn ga rammen. Alles wat dan al wekenlang in mijn hoofd dwaalt en waar ik al die tijd over nadenk, knal ik er dan uit. Zo’n deadline dwingt natuurlijk en dat is goed, want anders komt het nooit af. Het is nooit perfect, voor je gevoel dus je kunt altijd bezig blijven.” "ik geloof heilig dat creativiteit zowel voeding als een doel nodig heeft" Dat gevoel dat je eindproduct nog niet af is, dat hebben veel creatives. Een cabaretshow is nooit af, volgens de cabaretier. Een liedje is nooit af, volgens de muzikant. Een boek is nooit af, volgens de schrijver. Maar, zoals Tim Beumers in de vorige editie van deze interviewreeks al zei: ‘een project is nooit af, maar ik ben er op een gegeven moment klaar mee’. Dat principe blijkt ook bij de creatie van eindshows op hardstyle-festivals te gelden. “Ja, zelfs tijdens de uitvoering van de show zie je nog details die je anders zou willen, of waar je net nog wat meer tijd in zou willen steken”, beaamt Janna. “Maar ja, er moet op een gegeven moment een strik omheen. Je werkt dan naar het hoogst haalbare, en zodra iedereen er een goed gevoel over heeft is dat moment daar. Maar voor mijn gevoel (en die van mijn co-designer) kan het altijd beter en ik denk dat wij daarom elke keer weer een next level weten te bereiken. Dat maakt ons showteam heel sterk denk ik. Als je jezelf zou feliciteren met een score van honderd procent, dan streef je niet meer naar dat volgende niveau. Dat voelt enerzijds frustrerend, want je hebt nooit volledige voldoening, maar je houdt die creatieve drive om het de volgende keer weer beter te doen. Kom je toch weer terug bij ons thema: LIVE LOUD! Streef er altijd naar om het maximale uit jezelf te halen, elke keer weer. Die boodschap zit zelfs in het creatieproces!” Er zijn zoveel creatieve mensen op deze planeet. Misschien wel meer dan zeven miljard. Elke vrijdag (misschien binnenkort donderdag) plaats ik hier een interview met iemand die ik tof vind qua creativiteit. Dat noem ik Happy Creatives, omdat deze mensen allemaal gemeen hebben dat ze anderen blij maken.
Vorige edities van Happy Creatives:
Comments are closed.
|
BlogAls ik ideeën heb, waar dan ook over, schrijf ik het hier op. Archief
September 2019
Tags |